Annelies Van de Ven2023-08-26T17:23:38+02:00

Project Description

PROFIEL

We zijn niet zomaar ‘een ouder’ of ‘een kind’. Vaak nemen we verschillende rollen op die gepaard gaan met uitdagingen en soms ook met zorgen.  Zorgen mogen gedeeld worden.

Als kind heb ik zelf mogen ervaren dat een kerngezin niet perse de norm hoeft te zijn en niet perse gelijk is aan onoplosbare problemen. Ik leerde geloven in het spreekwoord “Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht.”   Als jongere vond ik het geweldig om kinderen de tijd van hun leven te geven als vrijwilliger door het organiseren van kampen en merkte ik al gauw dat ik een verschil kon betekenen door kinderen te ondersteunen. Ik merkte toen dat er veel verschillende soorten gedachten en gevoelens door je heen gaan en je niet altijd weet wat je hiermee kan doen.  Als jongvolwassene koos ik bewust voor de opleiding (ortho)Pedagogie aan de KULeuven.  Ik kreeg zicht op hoe we ontwikkelen en op waar het soms moeilijk loopt in onze ontwikkeling. Ik leerde stil te staan bij de invloed van contexten zoals school en gezin op een kind, maar ook andersom.

Als werknemer deed ik ervaring op in de Bijzondere Jeugdzorg als gezinsbegeleider aan huis en ging ik wekelijks langs bij gezinnen waar vaak niemand van het gezin nog een uitweg zag. Gezinnen met kinderen of jongeren met ernstige emotionele problemen of gedragsproblemen, gezinnen met traumatische ervaringen, gezinnen met ouders met een psychiatrische problematiek …. Soms werkte ik met ouders en kinderen samen, soms zag ik ze apart.  Ik besefte nog meer dat een grote portie geduld belangrijk is voor een langdurige verandering.  Daarna begon ik in het Onderwijs als leerlingenbegeleider en begeleidde ik jongeren met problemen thuis, problemen met vrienden, problemen op school … Ondertussen ben ik zorgcoördinator en geef ik zelf ook nog een paar uur les om de voeling met de leefwereld van jongeren niet te verliezen. Ik bouwde zo stillaan ervaring op in twee belangrijke contexten waarin een kind de meeste van zijn tijd doorbrengt, namelijk gezin en school.

Als mama ontdekte ik hoe groot de impact is van het krijgen van een kind. Je hoopt voldoende energie te hebben: om samen te genieten,  om je kind weerwoord te kunnen bieden, om je kind gelukkig te maken… Die energie komt jammer genoeg niet uit een onuitputtelijke bron. Net daarom kan het helpend zijn om af en toe stil te staan en energie op te doen door zorgen te delen.  Als zelfstandig orthopedagoog en integratief therapeut  ga ik samen op zoek naar wat leeft, naar waar energie nu vooral heen gaat, naar waar energie vandaan kan komen in de toekomst.

IK WERK GRAAG ROND

  • gedrags- en emotionele moeilijkheden.
  • opvoedingsmoeilijkheden en/of moeilijkheden in het gezin.
  • moeilijkheden op school vlak.

OPLEIDINGEN

  • Postgraduaat integratief therapeut in de experiëntiële en cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren  (Universiteit Antwerpen)
  • Specifieke Lerarenopleiding (KU Leuven)
  • Master in de Pedagogische Wetenschappen – Orthopedagogie (KU Leuven)

TROEVEN

  • Ik heb ervaring  in twee belangrijke contexten waarin een kind veel van zijn tijd doorbrengt, namelijk gezin en school.
  • Ik geloof in beterschap, in welke vorm dan ook.
  • Ik vind gemakkelijk aansluiting bij de leefwereld van kinderen en jongeren.

Naast Mondriaan…

… werk ik als zorgcoördinator op een secundaire school.

PROFIEL

We zijn niet zomaar ‘een ouder’ of ‘een kind’. Vaak nemen we verschillende rollen op die gepaard gaan met uitdagingen en soms ook met zorgen.  Zorgen mogen gedeeld worden.

Als kind heb ik zelf mogen ervaren dat een kerngezin niet perse de norm hoeft te zijn en niet perse gelijk is aan onoplosbare problemen. Ik leerde geloven in het spreekwoord “Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht.”   Als jongere vond ik het geweldig om kinderen de tijd van hun leven te geven als vrijwilliger door het organiseren van kampen en merkte ik al gauw dat ik een verschil kon betekenen door kinderen te ondersteunen. Ik merkte toen dat er veel verschillende soorten gedachten en gevoelens door je heen gaan en je niet altijd weet wat je hiermee kan doen.  Als jongvolwassene koos ik bewust voor de opleiding (ortho)Pedagogie aan de KULeuven.  Ik kreeg zicht op hoe we ontwikkelen en op waar het soms moeilijk loopt in onze ontwikkeling. Ik leerde stil te staan bij de invloed van contexten zoals school en gezin op een kind, maar ook andersom.

Als werknemer deed ik ervaring op in de Bijzondere Jeugdzorg als gezinsbegeleider aan huis en ging ik wekelijks langs bij gezinnen waar vaak niemand van het gezin nog een uitweg zag. Gezinnen met kinderen of jongeren met ernstige emotionele problemen of gedragsproblemen, gezinnen met traumatische ervaringen, gezinnen met ouders met een psychiatrische problematiek …. Soms werkte ik met ouders en kinderen samen, soms zag ik ze apart.  Ik besefte nog meer dat een grote portie geduld belangrijk is voor een langdurige verandering.  Daarna begon ik in het Onderwijs als leerlingenbegeleider en begeleidde ik jongeren met problemen thuis, problemen met vrienden, problemen op school … Ondertussen ben ik zorgcoördinator en geef ik zelf ook nog een paar uur les om de voeling met de leefwereld van jongeren niet te verliezen. Ik bouwde zo stillaan ervaring op in twee belangrijke contexten waarin een kind de meeste van zijn tijd doorbrengt, namelijk gezin en school.

Als mama ontdekte ik hoe groot de impact is van het krijgen van een kind. Je hoopt voldoende energie te hebben: om samen te genieten,  om je kind weerwoord te kunnen bieden, om je kind gelukkig te maken… Die energie komt jammer genoeg niet uit een onuitputtelijke bron. Net daarom kan het helpend zijn om af en toe stil te staan en energie op te doen door zorgen te delen.  Als zelfstandig orthopedagoog en integratief therapeut ga ik samen op zoek naar wat leeft, naar waar energie nu vooral heen gaat, naar waar energie vandaan kan komen in de toekomst.

IK WERK GRAAG ROND

  • gedrags- en emotionele moeilijkheden.
  • opvoedingsmoeilijkheden en/of moeilijkheden in het gezin.
  • moeilijkheden op school vlak.

OPLEIDINGEN

  • Postgraduaat integratief therapeut in de experiëntiële en cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren  (Universiteit Antwerpen)
  • Specifieke Lerarenopleiding (KU Leuven)
  • Master in de Pedagogische Wetenschappen – Orthopedagogie (KU Leuven)

TROEVEN

  • Ik heb ervaring  in twee belangrijke contexten waarin een kind veel van zijn tijd doorbrengt, namelijk gezin en school.
  • Ik geloof in beterschap, in welke vorm dan ook.
  • Ik vind gemakkelijk aansluiting bij de leefwereld van kinderen en jongeren.

Naast Mondriaan…

… werk ik als zorgcoördinator op een secundaire school.